کوهنوردی و کوهستان عنصر تعالی روح و آرامش

0
143
کوهنورد/کوهنورد تنها
کوهنورد تنها نیست! کوه ها هستند که آنرا احاطه کرده اند

کوهستان راهی آسان برای حفظ و ارتقای سلامت روان، پیش روی ما گذاشته است. کوه، شفا بخش است و قدم زدن در آن فشارهای روحی را کم کرده و نگرانی‌‌ها را از بین می‌برد. کوهنوردی باعث انگیزه و میل به زندگی، تقویت اعتماد به نفس و در کل خوش بینی به آینده در انسان می‌شود.

کوهنوردی و قدم زدن در طبیعت به شما انرژی می‌دهد تا احساس آرامش کنید و از سر زندگی و شادابی خود لذت ببرید و با هر آنچه که در زندگی به ویژه در محیط کارتان روی می‌دهد، به آسانی برخورد نمایید.

تحقیقات نشان داده است افرادی که فعالیت ورزشی مانند کوهنوردی را به طور منظم و مرتب انجام می‌دهند، دارای احساس خشنودی بیشتر، اعتماد به نفس و برداشت بهتری از خویش هستند.

یکی از اولین شرایط شادمانی اینست که ارتباط بین انسان و طبیعت نباید قطع شود.

لئو تولستوی

آرامش در کوه/کوهنوردی لذت بخش

کوهستان راهی به سوی آرامش!

کوهنوردان عموماً افرادی خوش اخلاق و شاداب و مهربان هستند، زیرا مسمومیت ناشی از هوای آلوده شهر با تنفس عمیق هوای کوهستان از خون زایل می‌شود و تمام سلول‌های بدن با جریان سریع خون پر اکسیژن، شسته و شاداب شده به علاوه موجب رفع رخوت و سستی از جسم و روح می‌گردد.

در حین کوهنوردی هورمون‌هایی مانند آندروفین‌ها و سروتونین‌ در خون افزایش یافته و با اثرات ضد درد خود قادرند در فرد کوهنورد نشاط و نیرو ایجاد کنند.

کوهنوردی منظم و مرتب آندورفین‌ها را که باعث احساسات مثبت درمامی می‌شود در خون وارد می‌کند. این ماده خاصیت آرام بخشی دارد. کوهنوردی‌ های طولانی مدت و مداوم موجب تحریک مغز برای تولید هورمن‌هایی به نام آندورفین می‌شود و موجب قطع درد و ایجاد حالت شادابی درافراد می‌گردند و به او کمک می‌کند تا خود را از تنش‌ها و نگرانی‌ها و اضطراب‌ها رها سازد.

مهم نیست کجا هستید، مهم نیست چه کسی هستید، مهم نیست سالن های سنگنوردی و یا سنگ ها  نزدیک خانه تان چه اندازه بزرگ هستند، آنچه که واقعا مهم است اراده معطوف به اولین گام و ایجاد تغییر است. کافی است از خانه خارج شوید و صعود کنید!

“آدام اوندرا”

کوهنوردی آهسته اما پیوسته

انجام کوهنوردی آرام و طولانی به طور منظم و مرتب در پایان هر هفته می‌تواند در عرض چند هفته حال شما را بسیار بهبود بخشد. گاهی مواقع حتی نگاه کوتاهی به طبیعت (کوهستان – جنگل – باغ) فشار زندگی روزمره را در وجود شما از بین می‌برد. در یک مقاله در نشریه بین‌المللی ایک‌تایمز (مورخ ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۰) بیان شد که تحقیقات نشان می‌دهد صحنه‌های آرام‌بخش، از طریق ایجاد تغییراتی در جریان و گردش خون، موجب آرامش در مغز می‌شوند.

عبور از ارتفاعات و صعود از صخره‌ها به قلل مرتفع، دیواره‌های سنگی و کوه‌های پربرف و یخ، موجب خونسردی و مهارت و همچنین نرمش و سرعت انجام در کارهای معمول زندگی می‌شود و از خمودگی و افسردگی و پیری زودرس، جلوگیری می‌کند. به‌علاوه قدم زدن در میان گل‌ها، لاله‌ها و سبزه‌های خوش بو، مشاهده پرندگان و جانداران ظریف و زیبا و تماشای مناظر دیدنی و دست نخورده طبیعی، باعث آرامش روح انسان می‌گردد.

قدم های کوتاه در کوهنوردی

با طی مسافت و صعود آرام به کوه، در اثر ترشح هورمون‌ها و آنزیم‌ها ذوق و اشتیاق حرکت بیشتر شده، به اصطلاح بدن گرم گردیده و حرکت آسان‌تر می‌شود. دانشمندان ژاپنی به این نتیجه رسیده‌اند که احساس ما ناشی از دیدن خورشید، بوی عطر درختان و شنیدن صدای آب می‌تواند تاثیری آرام بخش داشته باشد.

بسیاری از روانپزشکان بر این نکته تاکید کرده‌اند که ارتباط آدمی با طبیعت، نتایج و اثرات بسیار مفیدی برای او به همراه خواهد داشت و قطع ارتباط با طبیعت انسان را ازبسیاری خوشی‌ها محروم می‌سازد.

همزمان در زندگی احساس کردیم و وضع جسمی یا روحی خوبی نداریم به طبیعت پناه ببریم تا آرامش خود را بازیابیم. صداهای طبیعت صداهایی شفا بخش هستند، پس بکوشیم براساس برنامه‌ای منظم در زندگی روزمره زمانی را در طبیعت و از جمله کوه‌ سپری کنیم یا کوهنوردی منظم و مرتب، تیشه به ریشه استرس بزنیم.

یکی از بهترین راه‌های ساده و سالم ایجاد آرامش و برطرف کردن استرس، کمک گرفتن از طبیعت است. زندگی در طبیعت، برای ذهن و جسم‌مان مزایای بسیاری در پی‌ دارد، در نتیجه آلودگی و عوامل فشار روحی را متوازن می‌کند. طبیعت مرهم بسیار خوبی برای ذهن‌های دردمند است. ویلیام وردزورت می‌گوید: طبیعت هیچگاه به قلبی که او را دوست دارد، خیانت نمی‌کند.

وقتی ما در احاطه طبیعت – گیاهان و کوهستان – قرار می‌گیریم، بسیار مسرورتر هستیم، از این روست که بیشتر مردم در تعطیلات به کوهستان یا کنار دریا می‌روند تا استراحت کنند، بیاسایند و سرحال شوند. از خدا به خاطر همه نعمت‌هایش سپاسگزاری کنیم. شهر شلوغ، با آلودگی بیش از اندازه و تراکم وسایل نقلیه، مشکلات زیادی به بار می‌آورند.

عشق به طبیعت، عشق به زندگی است و زندگی تجلی عشق است و مرگ آنجاست که عشق نیست. کوهنوردی عشق به طبیعت است و عشق به طبیعت، ورزش ما نیست، باور ماست، زندگی ماست. به راستی که کوهنوردی فقط ورزش نیست، کوهنوردی یک روش زندگی است.

“ادموند هیلاری  اولین صعود کننده اورست“

فعالیت ورزشی و از جمله کوهنوردی را با زندگی‌مان گره بزنیم تا قادر شویم، از فواید آرامش لذت فراوان ببرید. فراموش نکنیم کوهنوردی آرام و مناسب، یک آرامش دهنده عمومی و عامل موثری در پیشگیری از بروز ناراحتی‌های روحی است.

اکسیر جاودانگی در پیاده روی و کوهنوردی منظم

مطالعات انجام شد در افراد میانسال نشان داده است که افرادی که کوهپیمایی و پیاده روی منظم و مداوم را شیوه زندگی خود قرار داده‌اند کمتر دچار اضطراب و فشارهای روحی، افسردگی، و خستگی می‌شوند. کوهنوردی یکی از بهترین راه ها برای کنترل فشار روحی است.

کوهنوردی صرف نظر از سرعت گام‌ها، به‌ طور طبیعی میزان استرس (فشار روحی) را کم می‌کند. کوهپیمایی آرام و طولانی به طور قابل توجهی در مقابله با استرس نقش فراوان دارد.

افسردگی کمتر، با کوه‌نوردی و کوه‌پیمایی بیشتر!

افسردگی کمتر، با کوهنوردی و کوهپیمایی بیشتر!

بالا رفتن میزان آمار و ارقام افسردگی در شهرهای بزرگ ارتباط مستقیمی ار دور بودن انسان از طبیعت دارد. طبیعت، موجب ایجاد آرامش، شادی و نشاط می شود و بر رفتارها و احساسات انسان تاثیر مثبت می‌گذارد.

آزمایش‌های متعدد روانپزشکی نشان داده است کسانی که فعالیت‌های ورزشی منظم و مرتب ماننده پیاده‌روی، کوه‌نوردی، دویدن آرام  انجام می‌دهند کمتر به افسردگی دچار می‌شوند.

ورزش های هوازی از جمله کوه‌پیمایی، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، دویدن، حرکات نرمشی، از جمله ورزش‌های بسیار موثر در درمان طبیعی افسردگی به شمار می‌آیند. هنگامی که فرد فعالیت‌های کوهنوردی و سنگ نوردی را با پشتکار و علاقه انجام می دهند این امر موجب رهایی او از احساس ناکامی و دلسردی می شود.

کوه‌نوردی منظم، خواب نیروبخش

کوهنوردی منظم، خواب نیروبخش

ورزش‌هایی مانند پیاده روی، کوهپیمایی، دویدن آرام و شنا کردن می‌توانند کمک کننده در داشتن خواب آرام و نیروبخش باشد. انجام تمرین‌های ورزشی منظم و مرتب مانند کوهنوردی و پیاده‌روی به تنظیم ریتم‌های طبیعی بدن و نیز آرامش اعصاب کمک می‌کند برای رفع خستگی جسمانی حاصل از کار زیاد، با کوه‌نوردی آرام و طولانی احساس آرامش خواهیم نمود. همچنین دردهای جزئی را که مانعی برای خواب خوش است، برطرف خواهند ساخت.

در تقویت اعتماد به نفس و خوش‌بینی بیشتر، پیش قدم شویم.

تحرک اندام‌های بدن در هنگام کوهنوردی، حیات بخش است و به سلول‌های بدن نشاط و جان می‌دهد. کوهنوردی باعث انگیزه و میل به زندگی، تقویت اعتماد به نفس و در کل خوش بینی به آینده در انسان می‌شود.

تحقیقات نشان داده است افرادی که فعالیت ورزشی مانند کوهنوردی را به طور منظم و مرتب انجام می‌دهند، دارای احساس خشنودی بیشتر، اعتماد به نفس بالایی داریم، دهم ما در آرامش است و یکی از موثرترین راه ها برای آرام کردن ذهن، آشتی با کوه است.

شاید برایتان جالب باشد : طبیعت گردی(Ecotourism) چیست!؟

وقتی با طبیعت خلوت می‌کنیم، برای تماشای پرندگان وقت می‌گذاریم و از بوی خوش گل‌ها لذت می‌بریم، ذهنمان کاملاً می‌آساید و احساس می‌کنیم سرور و شادی صرف بر وجودمان حاکم است. تحقیقات اخیر در ژاپن نشان داده است که ایمنی بدن ما با بودن در فضای سبز قوی‌تر می‌شود.

کوهنوردی و کوهستان
آنها نمیدانند چه حسی دارد صبح در کوهستان بیدار شوی و تنفس کنی از پاکی کوه…

توصیه های مهم به آدم آهنی های شهری

  • با کوهپیمایی و کوه‌نوردی منظم و مرتب، طراوت تازگی و شاداب بودن را تجربه کنید. رفتن به کوه، آرامش خوبی را برای شما به همراه خواهد داشت، بنابراین، این کار به‌ عنوان یکی از اهداف خود قرار دهید.
  • با رفتن به کوه، از فضای زیبای آن لذت ببرید. قدم زدن در گوش های دنج از کوهستان آرامش و گستردگی اراده بیشتر را بازیابید.
  • بهتر است برنامه هفتگی خود را طوری تنظیم کنید که بتوانید چند ساعتی بیرون از خانه به تماشای طبیعت و کوهستان بروید. کوشش کنید انجام برنامه کوهنوردی هفتگی را به صورت عادت انجام دهید.
  • اطلاعاتی درباره کوه های اطرافتان به دست آورید و در برنامه خود، رفتن به کوهستان را بگنجانید.
  • از خانه بیرون بروید و یک سری به کوهستان بزنید. بیرون رفتن از فضایی که زندگی می‌کنید و قدری پیاده‌روی در طبیعت و کوهنوردی زیر نورآفتاب می‌تواند شما را از فشار و تنش خارج کرده و انرژی لازم برای شروع دوباره را به شما بدهد. هر نوع فعالیت فیزکی موجب آزادسازی هورمون‌های آندروفین و سرتونین در بدن می‌شود. این هورمن ها واکنش شیمیایی طبیعی بدن هستند که کمک می کنند شما دوباره احیا شوید و باعث آرامش و افزایش تمرکز و حافظه می شوند.
  • هر وقت فرصت داشتید کوهنوردی کنید.
  • بهتر است به جای مصرف خودسرانه داروهای عصبی یا خواب‌آور، هر روز یا در پایان هفته مدتی از وقت خود را به کوه پیمایی یا قدم زدن در طبیعت بپردازید.

 

منبع با کمی تغییر:عاشقان طبیعت ایران

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید